Proses pertukaran ke telco lain kadang - kadang mudah dan ada juga sukar apabila telco asal tidak mahu melepaskan user mereka dengan memberi pelbagai alasan seperti tidak membalas sms, lewat balas sms dan sebagainya walhal user tak dapat sms yang dihantar. Malah ada juga telco akan cuba menawarkan plan terbaru khas buat user yang ingin tukar lain supaya mereka kekal dengan telco asal.

Jika user tidak reply sms itu, MNP akan terus PENDING, atau jika sekiranya user membalas tidak mahu bertukar, MNP akan REJECT.

Oleh itu, sila terangkan kepada user baru anda perkara ini jika ada yang berminat hendak MNP (tukar line). Semua pengguna perlu lebih alert dengan sms yang bakal diterima dan lakukan langkah seperti yang diarahkan supaya proses MNP berjalan dengan lancar.

Jika anda atau user anda merupakan pengguna Prepaid Maxis Hotlink, sila pastikan apabila pihak Maxis hantar pengesahan SMS, mohon reply Y (untuk YES) dalam kadar segera. Jika terlewat reply, maka pihak maxis akan reject permohonan MNP dengan Code SP51.

Rujuk dibawah:

Jika tak berjaya guna kod di atas boleh guna yang dibawah, selamat mencuba

MAXIS

Reply SMS:

YES ke 23400


TUNETALK

Reply SMS:

Y ke 2233


DIGI

Reply SMS :

Y ke 27676


UMOBILE

Reply SMS

Y ke 28138